I dagens DN kan man läsa att Skolverkets rankinglista över landets bästa grundskolor visar att små skolor visar mycket bättre resultat än stora. Som förklaringar anges:
– Eleverna blir inte anonyma, alla blir sedda (även av rektorer)
– Engagerade lärare
– Höga förväntnigar på eleverna
– Bra elvvårdsorganisation, med kurator, pedagogiskt stöd, mm
– Konkreta mål
– IT, gärna egen dator
De här resultaten känns igen från t ex Lennart Grosins skolforskning på ”effektiva skolor” samt från internationell skolforskning. Så det stämmer med all säkerhet.
Jag har själv aldrig gillat mastodontskolor, där man går vilse i en labyrint av både korridorer och organisatoriskt virrvarr. Så jag är inte förvånad. Det finns stora fördelar med att vara överblickbara.
Men det är inte bra att vara allt för små heller, eftersom man då tappar dynamik, spännvidd och mångfald – och dessutom möjligheter till valmöjligheter för eleverna.
När det gäller gymnasieskolor tycker jag att det är ganska lagom med ca 400 elever, just av de skäl som listas ovan. – Det är skälet till att YBC kommer att vara just en så stor skola.
Ja, det här känns ju bra, ur YBC:s perspektiv. ”Engagerade lärare”, ”IT”, ”Höga förväntningar”, ”Sedda elever”, ”Bra storlek”… Vi är on track! 🙂
Hans Renman, rektor för YBC
…som just nu gärna lyssnar på Coldplays Talk i Junkie XL Remix:en från 2006, och på Babyshambles och Paul Wellers Where’er Ye Go
Hejhej, jag tänkte bara fråga är YBC en engelsk talande skola? Eller alltså är själva BC linjen engelsk talande?
Hej Hans!
Ska bli grymt spännande att följa er skola och om några månader dela hus med er!
/Henrik på Kaospilot Stockholm