Jag är aktiv i något som heter Forum för Småföretagarforskning (FSF). Aktiv på det sättet att jag är med, håller koll, ser till att vara uppdaterad på vad de gör, osv. Och det de gör är att stödja och informera om svensk och internationell entreprenörskaps- och inovationsforskning. De redovisar regelbundet forskningsresultat, intressanta vinklingar, samarbeten, osv. En guldgruva för en sådan som jag, som vill ha koll på forskningsfronten utan att forska själv! 🙂
Igår och idag var jag nere i Tylösand på en internationell konferens i FSF:s regi. Professor William B. Gartner från USA var väl det stora dragplåstret, men jag hade mest behållning av den svenska nestorn på området, Bengt Johannison, prof på Handelshögskolan i (och samtidigt i Växjö!).
Han sa:
Vi är födda till att bli äventyrare! Den som inte tror på det – kolla in barnen!
Det äventyrliga i oss handlar inte i första hand om pengar, utan om viljan att själv “karva sig en framtid”, att man har en dröm, en idé som man vill förverkliga. Det här har visat sig gälla i extra hög grad för entreprenörer.
En intressant grej som Johannisson sett, är att framgångsrika entreprenörer och gazell-ledare inte bara är aktiva, utan också INTERAKTIVA!
Dessa…
– Ser till att ha stora nätverk
– Är goda kommunikatörer
– Ser till att ha koll på utvecklingen
– Har inte bara ha koll på kapital, utan också på humant kapital och socialt kapital – och har en vetskap om att andra värden än pengar skapar framgång (t ex Kamprad!)
– Har bred utblick (undviker att bli fackidioter)
– Ser till att ha långsiktig planering/vision
– Tar god hand om sina talanger – har vetskap om att dessa är framtiden (Richard Florida!)
Överhuvudtaget värdesätter dessa framgångsrika entreprenörer olikheter och olika kompetenser (helt enligt Richard Floridas regelbok!).
Johannisson är däremot djupt kritisk till skolan, som inte arbetar för att åstadkomma dessa entreprenöriella förmågor. Han har flera gånger lyft denna fråga, men som läsare av denna blogg vet, så händer det inte mycket på detta område, från lagstiftarnas sida, vill säga…
Johannisson: ”Oavsett om man diskuterar entreprenörskap i termer av att driva företag eller som en pedagogik, så slår lärarna bakut. Skolan lever kvar som en disciplineringsanstalt, och de mest disciplinerade är lärarna själva.” Han har givetvis rätt, men vet numera att det FINNS undantag från denna diagnos av svensk skola. 🙂
Gartner då? Ja, jag blev inte riktigt klok på honom. Han hade snöat in på att BERÄTTELSEN var viktig. Storytelling. ”Reveal the stories inside us” och sådant. Hmm. Men en kul grej han lyfte fram var hans upptäckt kring vad som skiljer high performers från low performers?
Svaret? – High performers tränar MYCKET mer.
Gartners studier i USA visar t ex att elever som vinner musiktävlingar tränar åtta ggr mer än de som inte vinner.
Jag frågade honom om vilken enskild förändring som han tycker att skolor bör göra för att skolor och ungdomar ska fortsätta att ha livskraft och framtidsmöjligheter. Han framhöll då betydelsen av att skolor satsar på att utarbeta enterprize policies/policies that boosts enterprize.
– Se där! Johannissons och Gartners forskning tycks indikera att vi är on track med YBC! Men det visste vi ju redan, i och för sig. Men just så är det med forskning…
Hans Renman, rektor för YBC
Lämna en kommentar